Jatkuvan tappouhan alla elävä Esteban Barboza johtaa Kolumbian suurinta kuljetusalan ammattiliittoa SNTT:tä.

Yksi Kolumbian vainotuimmista ammattiyhdistysaktiiveista on Esteban Barboza, entinen sähköteknikko, nykyinen kansallisen kuljetusliiton puheenjohtaja.

Esteban työskenteli aikoinaan 17 vuotta Cartagenan kaupungin vesihuoltotöissä. Julkisen alan sähköliiton jäsenenä hänn ei hyväksynyt vesilaitoksen yksityistämistä ja myymistä Barcelonan vedelle 90-luvun alussa vaan vastusti sitä tiukasti liittonsa kanssa, jonka valituskomissioon hän kuului. Tämän seurauksena Esteban sai potkut.

Jäätyään työttömäksi Esteban Barboza alkoi ajaa taksia Cartagenassa vaikka oli tullut valituksi Kolumbian suurimman ammatillisen keskusjärjestön CUT:n liittosihteeriksi. Liiton toimi oli luottamustehtävä ja perhe oli elätettävä jollain.

– Kun takseilta alettiin vaatia veroa, oli jälleen aika toimia. Lokakuussa 1997 kokoontui 270 kuljettajaa yhteen perustamaan ensimmäisen taksiliiton Kolumbiaan, Esteban muistelee.

– Pari vuotta myöhemmin saimme aikaan skandaalin ja mediakohun, kun paljastimme autojen kloonauksen eli sen että yhdellä numerolla saattoi ajaa kaksi autoa. Sen seurauksena puolet viranomaisista joutui vankilaan ja uhkaukset minua kohtaan tiivistyivät. Sain muun muassa surunvalittelukortteja, joiden viesti oli ”kuolet kohta”.

– Silloisen puheenjohtajan auto poltettiin ja hän joutui pakenemaan Yhdysvaltoihin. Minut valittiin taksiliiton johtoon.

Maanpaossa

Kuultuaan olevansa tappolistalla myös Esteban joutui jättämään maansa ja lähtemään maanpakoon Pohjois-Espanjan Asturiasiin vuonna 2004. Sitä ennen taksiliitto oli vahvistunut 2500 jäsenen liitoksi, jolla oli vaikutusvaltaa ja näkyvyyttä.

– Tuohon aikaan olin paljon esillä mediassa, annoin haastatteluja televisiokanaville, radioille ja lehtiin. Entinen presidentti Álvaro Uribe esikuntineen vastusti henkeen ja vereen ammattiliittoja ja teki kaikkensa, että aktiiveja istui vankiloissa ilman syytä. He keksivät erilaisia verukkeita, kuten että ammattiyhdistysaktiivit ovat todellisuudessa sissiliikkeen jäseniä ja työskentelevät heidän hyväkseen. Kaikki keksittyjä valheita. Mutta näillä verukkeilla palkattiin militantit ja paramilitantit tappamaan liiton jäseniä.

Uhka oli siis todellinen. Esteban vietti vuoden maanpaossa ja palasi Bogotaan 2005.  Seuraavana vuonna hän palasi Cartagenaan panssaroidulla autolla henkivartijat seuranaan.

– Vuonna 2008 perustettiin kansallinen kuljetusliitto SNTT, ja vuonna 2013 minut valittiin sen puheenjohtajaksi.

Kuuma nimi Cartagenassa

Nykyään Esteban asuu  Bogotassa kansainvälisen kuljetusliiton ITF:n asunnossa ja työskentelee liiton toimistossa ilman palkkaa. Hän elää laittomista potkuistaan vesilaitokselta saamallaan eläkkeellä. Bogotassa hänen on suhteellisen turvallista liikkua, mutta Cartagenassa nimi on kuuma edelleen.

– En astu ulos hotellista ja yritän pysytellä tuntemattomana.

Esteban muistuttaa, että Kolumbian ay-keskusjärjestömme CUTin 21 johtajasta viidellätoista on edelleen jatkuvasti kaksi henkivartijaa ja heidän käyttämänsä autot ovat panssaroituja.

Lue myös Urheat ”hullut miehet” – satamaoperaattorin luottamusmies elää jatkuvan pelon alla.

Teksti ja kuvat: Hilkka Ahde
Juttu on julkaistu aiemmin AKT-lehdessä 6-7/2016.

EI KOMMENTTEJA

JÄTÄ VASTAUS