Cartagenan satamaa on modernisoitu vauhdilla viime vuosina. Valitettavasti pääsymme satama-alueelle evättiin mielivaltaisesti.

SASKin ja Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT:n yhteinen hanke Latinalaisessa Amerikassa keskittyy satamasektorin järjestäytymisen vahvistamiseen Kolumbiassa, Perussa ja Ecuadorissa.

Kolme maata ovat lähtökohdiltaan varsin erilaiset, mutta varsinkin Kolumbiassa hanke on käyntiin lähdettyään edennyt odotuksia paremmin. Mukana olevien paikallisten liittojen jäsenmäärä on kaksinkertaistunut viimeisen vuoden aikana. Mukana hankkeessa on myös kuljetusalan kansainvälinen kattojärjestö ITF.

Hankkeen tiimoilta AKT:n varapuheenjohtaja, entinen satamatoimitsija ja ahtaaja Arto Sorvali osallistui asiantuntijan ominaisuudessa huhtikuun lopussa satamakaupunki Cartagenassa pidettyyn seminaariin ja työpajoihin yhdessä SASKin hallituksen jäsenen, yhteyspäällikkö Hilkka Ahteen kanssa. Cartagenan ja Buenaventuran satamat ovat Kolumbian suurimmat, tärkeimmät ja moderneimmat satamat, joihin omistaja MAERSK ja AMP on satsannut viime vuosina merkittävästi. MAERSKin maine työnantajana on kuitenkin vähintään kyseenalainen; meille kerrotun mukaan muun muassa Buenaventurassa MAERSK poltti pois häiritsemästä kokonaisen slummikylän.

Jo lakon uhka riittää Suomessa

Seminaari oli silmiä avaava, sillä niin kaukana on Latinalaisen Amerikan satamatyöntekijä suomalaisen kollegan työehdoista. Neljänkymmenen osallistujan joukossa oli satamatyöläisiä Kolumbian lisäksi Perusta, Ecuadorista, Panamasta, Nicaraguasta ja Costa Ricasta.

Salista kuului epäuskoisia huokauksia, päänpyöritystä ja naurunpyrskähdyksiä, kun suomalaista työehtosopimusjärjestelmää esitellyt Sorvali kertoi lisistä, joita suomalainen ahtaaja saa yli-, ilta- ja sunnuntaitöistä.

– Tärkeintä on järjestäytymisaste. Suomen satamissa se on 100 % ja kuljetusalalla yleisesti noin 70 %, kertoi Sorvali ja korosti yleissitovan työehtosopimuksen merkitystä.

– Ja muistakaa, että aina on oikeus lakkoilla ja laillisia lakkoja voivat muut ammattiliitot tukea. Yleensä sopimuksen tekoon riittää jo uhka työtaistelusta. Suomessa työnantaja myös maksaa luottamusmiehen palkan.

Lisäksi Sorvali selosti tilapäisten ahtaajien laskentakaavaa ja vakinaistamisvelvoitetta Suomessa. Kolumbiassa kun suhde on kääntynyt päälaelleen: yhä useampi löytää itsensä vuokratyöfirman kautta tilapäistöistä ilman toivoakaan vakinaistamisesta.

Naisenergiaa kuljetusalalla

Nelipäiväisen seminaarin ensimmäinen päivä oli pyhitetty kuljetusalalla toimiville naisaktiiveille, joita oli saapunut paikalle kolmisenkymmentä. Seminaarissa todettiin ilolla, että naisten osallistuminen alalla on viime vuosikymmeninä ollut kasvussa koulutuksen ja sukupuoliroolien tasa-arvoistumisen myötä. Perinteisestihän liikenneala ollut miesten miehittämä ja naisille on ollut käyttöä vain avustavissa tehtävissä.

– Ilman naisia emme olisi mitään! He ovat vahvempia eivätkä pelkää mitään. Kun pitää tehdä jotain, he tekevät eivätkä vain aio, julisti eräs päätöspäivän tilaisuuteen osallistunut satamatyöntekijä.

Opettajien ammattiliittoa edustanut kouluttaja Yolima Rodríguez esitti varsin feministisen puheenvuoronsa lopuksi ajatuksia herättävän videon, jossa näytettiin miehille, mitä on olla nainen yhden päivän ajan. Videossa sukupuoliroolit oli käännetty päälaelleen ja mies joutui seksuaalisen häirinnän kohteeksi. Häntä ei ottanut tosissaan kukaan, kaikkein vähiten poliisi. Oma vaimokin syytti miestään provosoivasta pukeutumisesta.

Terroristeja Pohjolasta?

Satamaoperaattori Compaksen toimitusjohtaja oli maalaillut kauniita tarinoita siitä, kuinka hyvin asiat satamassa ovat ja kuinka paljon työntekijöitä arvostetaan.

– Ei ei ei! Ettehän vain usko kuulemaanne? parahti sataman luottamusmies Edinson Mendoza Parada hädissään.

No emme tietenkään uskoneet. Olimme sopineet kiertoajelusta satama-alueella jo kuukausia aikaisemmin. Sitä varten olimme toimittaneet satamaan etukäteen kopiot passeistamme. Paikan päällä Cartagenassa meille yllättäen kerrottiin, että kaikilta vaaditaan myös todistus voimassaolevasta matkavakuutuksesta. Sekään ei kuitenkaan riittänyt.

Lopulta emme päässeet satamassa kuin neuvottelutilaan. Sekin palaveri  loppui lyhyeen, kun johto ymmärsi, kenen ja millä asialla olimme. Mikäli asiat oikeasti olisivat niin hyvin, kuin mitä johto antoi ymmärtää, mitä syytä oli estää valtuuskunnan pääsy satama-alueelle?

Turvamääräyksien väärinkäyttöä

Arto Sorvali kertoi aavistaneensa jo etukäteen, ettei meillä ole asiaa satama-alueelle. Kaksoistornien terroritekojen jälkeen voimaan tulleita satama-alueiden turvamääräyksiä käytetään hänen mukaansa väärin juuri näin.

– Työnantajat tekevät näin ei-toivottujen ay-aktiivien vierailut satamissa todella vaikeaksi vedoten aiheettomasti turvamääräyksiin.

MAERSK ja kansainväliset lait

Valtuuskuntaamme kuului paikallisten ja naapurimaiden satama-aktiivien lisäksi Tanskan kuljetusalan ammattiliiton 3F:n edustajia, jotka valvovat MAERSKiä velvoittavien työehtojen ja työturvallisuussopimusten toteutumista Latinalaisessa Amerikassa.

Liiton satamakoordinaattori Ole Nielsen tiukkasi toimitusjohtajalta, kunnioitetaanko satamassa työehtosopimuksien yli meneviä kansainvälisiä lakeja ja -oikeuksia, joihin MAERSK on sitoutunut. Nielsenin mukaan varsinkin työsuojelussa on Latinalaisessa Amerikassa ilmennyt terminaaleissa puutteita, minkä seurauksena kahden viimeisen vuoden aikana peräti 74 työntekijää on kuollut eri onnettomuuksissa.

Nielsen myös muistutti, että hän on velvollinen raportoimaan satamakierroksen tuloksista liitolleen ja Kolumbian Tanskan suurlähetystölle, joka puolestaan raportoi EU:lle. Johtaja vakuutti ilmeen pikkuhiljaa kiristyessä, että Cartagenan satamassa ei ole kahden viimeisen vuoden aikana tapahtunut ainuttakaan kuolemaan johtanutta tapaturmaa. Sorvalin kysymykseen siitä, kuinka rakennemuutos eli vakituisen työvoiman vähentäminen 1500 työntekijästä 300 on saatu satamassa hoidettua, hän ei sen sijaan vastannut lainkaan. Kehui vain, kuinka satamaa on modernisoitu ja koneistettu urakalla.

Vastaus Sorvalin kysymykseen löytyikin heti alueen ulkopuolelta, sataman aidan välittömästä läheisyydestä, missä terminaali sijaitsi.

– Terminaalityöntekijät ovat täällä yksinomaan tilapäisiä vuokratyöntekijöitä ilman mitään työehtoja tai -suojelua, valisti Sorvali.

Koska meille etukäteen luvattu satamakierros peruuntui, teimme yhdessä valituskirjeen Compakselle ja vaadimme päästä luvatulle kierrokselle. Ei onnistunut. Vastauspostissaan yritys totesi, että meillä kaikilla tulisi olla alan turvallisuuskoulutus, jotta kierros onnistuisi. Johto oli kuulopuheiden mukaan perustellut kierroksen peruuntumista muun muassa sillä, että mehän saatamme olla vaikka terroristeja! Siltä meistä tuntuikin lähdettyämme yhteiseen illanviettoon salsaravintolaan; jokaiselle sisääntulijalle tehtiin perusteellinen ruumiintarkastus aseiden varalta.

Teksti ja kuvat: Hilkka Ahde

Lue myös: Ay-väen arkea Kolumbiassa: Painostusta, pelottelua ja lahjontaa

SASKin hankekumppanin, ay-juristi Viviana Osorion haastattelu: Rauha alkaa kodeista ja työpaikoilta

Urheat ”hullut miehet” elävät jatkuvan uhan alla:
Edinson Mendoza Parada
Esteban Barbosa

 

EI KOMMENTTEJA

JÄTÄ VASTAUS